۰۲۱ ۶۶ ۵۸ ۲۷ ۱۶

یک انتخاب دامنه خوب داشته باشید
۱۴۰۰/۱۰/۲۹

 

نکاتی که در انتخاب دامنه باید به آن توجه داشت

 

 

 

 

انتخاب یک دامنه مناسب مساله مهمی است .که اگر در انتخاب آن سهل انگاری شود ممکن است احتمال شکست یک کسب و کار اینترنتی را افزایش دهد .

با توجه به تعداد زیاد وبسایت ها و رقابت شدید یک انتخاب خوب ممکن است به روند معروف تر شدن شما در فضای وب کمک  کند .شاید با یه جستجو در اینترنت بشه اطلاعات خوبی راجع به انتخاب دامنه مناسب پیدا کرد .

در این پست سعی شده اطلاعاتی که شاید کمرنگ تر به نظر برسند مورد توجه قرار بگیرند … البته شاید تکراری هم باشند ولی مهم 😉

 

  • مورد اول  : انتخاب پسوند

    در مرحله اول پسوند ها رو مورد بررسی قرار می هیم . شاید اولین سوال که به ذهن برسه اینه که چه پسوندی انتخاب کنیم .

     

 

              لیست تعدادی از پسوند های متداول :

 

 com. : معروف ترین و متداول ترین پسوند می باشد . که مخفف کلمه Commercial می باشد که به معنای تجاری است . صد البته که سایت های همه منظوره نیز از این پسوند استفاده می کنند.

 

net. : مخفف network که بیشتر توسط شرکت هایی که خدمات شبکه می دهند مورد اسفاده قرار می گیرد .

 

org. : اختصار واژه Organizations به معنی سازمان ‌، تشکیلات‌ میباشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

edu. : مخفف education که به معنای آموزش می باشد و برای مراکز آموزشی مناسب است .

 

gov. مختصر واژه goverment به معنای دولت که توسط نهاد های دولتی مورد استفاده قرار میگیرد

 

ir. : پسوند دامنه های ایرانی می باشد و ثبت آن توسط افرادی که رسما مقیم ایران هستند انجام می شود.

 

co.ir. : این پسوند مخصوص سازمانها و شرکتهای غیر دولتی میباشد. شرکت های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند.

 

ac.ir. : این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد.

 

sch.ir. : این پسوند مختص برای مدارس، موسسات آموزشی و سایر سازمانهای آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده . ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

 

net.ir. : این دامنه مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.

 

gov.ir. : عمومیت این پسوند برای بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه ها و سازمانهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده . ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

 

org.ir. : پسوندی برای انجمن های علمی، سازمانهای غیر انتفاعی رسمی و موسسات بین المللی ثبت شده  .که دولت ایران یا یکی از موسسات آن عضو آنهاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.

 

id.ir. : کاربرد این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

 

البته که لیست پسوند ها خیلی بلند بالا است . شاید هنگام جست و جو به پیشوند های تخصصی همچون dr. یا store.  و یا resume. بر بخورید با وجود این مقدار ازتنوع با قدرت می توان گفت com. می تواند بهترین انتخاب باشد . ممکن است که تعداد زیادی از مشتری های شما ابتدا دنبال آدرس com . دامنه شما بروند .به این مورد توجه کنید که می توان چند دامنه داشت …. اما com. مهم تر است .

در واقع هنگام جست و جو نام دامنه این مورد را در نظر  داشته باشبد که به یک پیشوند اکتفا نکنید . حتما اگر com. دامنه خود را خریداری کردید ir. و یا هر پسوند مناسبی که به ذهنتان می رسد را خریداری کنید که دلایل زیادی دارد . برای مثال برای جلو گیری از حملات فیشینگ و یا اینکه اگر روزی مشتری شما پسوند شما را اشتباه وارد کرد سر از جاهای عجیب و غریب در نیاورد?

 

  • مورد دوم  : انتخاب نام دامنه

    در این بخش نکاتی در باره انتخاب نام توصیه می شود . نکته اول اینکه از کلمات اضافی پرهیز کنید  . و اینکه تا حد ممکن کوتاه ترین نام را انتخاب کنید .مورد دوم این است که نامی انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما داشته باشد … برای مثال اگر قصد دارید که از حروف اول نام شرکت خود استفاده کنید . در حالی که با این نام شناخته شده نیستید بهتر است روش دیگری را انتخاب کنید .و مورد بعد این است که تا حد ممکن از خط فاصله و نقطه و … استفاده نکنید و مورد مهم بعد این است که :

 

از دامنه قدیمی با انقضای طولانی مدت استفاده کنید

طول عمر دامنه و مدت زمان باقی مانده تا انقضای دامنه برای موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل از اهمیت بسزایی برخوردار است. عمر دامنه فاکتوری است که در میدان رقابت ترتیب قرارگیری نتایج گوگل به عنوان یک امتیاز اضافی به یاری سایت آمده و باعث کسب جایگاه بهتر برای وب سایت شما می گردد.

گوگل به دامنه های با عمر کمتر از ۶ ماه کمترین بها را داده، وب سایت های با دامنه های ۶ ماه تا ۲ سال را در شرف راه اندازی می داند . به هر میزان که عمر دامنه از ۲ سال بیشتر باشد، ارزش بیشتری برای سایت قائل خواهد شد. پس اگر دامنه ای دارید که چندین سال پیس آن را ثبت نموده اید، به خوبی قدر آن را بدانید و یا بجای ثبت یک دامنه تازه به دنبال خرید یک دامنه قدیمی از صاحب آن باشید.

زمان انتقضای طولانی تر دامنه نیز چنین است. به هر میزانه که فاصله زمانی بیشتری به زمان انقضای دامنه شما مانده باشد، گوگل اعتماد بیشتری به وب سایت شما خواهد نمود. پس اگر توان مالی دارید، دامنه های ملی را ۵ ساله و دامنه های بین المللی را ۱۰ ساله ثبت یا تمدید نمایید.

 

مورد مهم دیگر این است که :

حال که  لیستی از نام دامین‌های مناسب را تهیه کرده و برای دریافت پیشنهاد و مشورت با دوستان خود در ارتباط باشید.
برای انتخاب نام دامنه مناسب باید مخاطبان خود را در نظر بگیرید. بنابراین سعی کنید با کسانی که مخاطب آینده شما هستند مشورت کنید.
البته این نکته را فراموش نکنید تا فرد مورد نظر قابل اطمینان باشد، چرا که ممکن است انتخاب‎های خود را به دلیل ثبت دامنه توسط سودجویان از دست بدهید!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید.

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.

ارسال نظر

آدرس الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود *