۰۲۱ ۶۶ ۵۸ ۲۷ ۱۶

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟
۱۴۰۱/۰۵/۲۴

مقدمه

زمانی که گوگل به صورت رسمی الگوریتم مرغ مگس‌خوار را منتشر کرد، مت کاتز، مدیر خدمات دیجیتال در ایالات متحده آمریکا، اظهار کرد: «این الگوریتم، هم‌خوانی بیشتری با کاربران خواهد داشت و به میزان ۹۰ درصد روند جستجو را به سود کاربر تغییر خواهد داد.» اگر بخواهیم در این رابطه از مثالی عددی استفاده کنیم؛ می‌توان بیان کرد؛ روزانه بیش از ۳.۵ میلیارد نفر، این موتور جستجوگر را برای جستجوهای خود انتخاب می‌کنند که الگوریتم مرغ مگس‌ خوار، ۳.۱۵ میلیارد از این سرچ‌ها را تغییر می‌دهد.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

گوگل برخلاف الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن که به صورت افزونه یا همان add-ons منتشر شدند؛ مرغ مگس‌خوار را به عنوان یک بازنگری کامل به کاربران خود معرفی کرد. این در حالی است که اکثرا اعتقاد داشتند بسیاری از اصول به کار گرفته شده در این الگوریتم دست نخورده باقی مانده است. الگوریتم مرغ مگس خوار تعهد گوگل به جستجو را بیشتر و این موتور جستجوگر را وادار به درک عمیق‌تر و تمرکز بر منظور کاربران از عبارت جستجو شده کرد.

بیشتر کاربران این تصور را داشتند که معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار به تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی برمی‌گردد. اما باید اشاره کنیم که گوگل برای آزمایش و دریافت فیدبک، این الگوریتم را یک ماه قبل از معرفی به حالت اجرا درآورد تا تغییرات در روند جستجو را زیر نظر بگیرد. پس از مشاهده نتایج مثبت این الگوریتم، گوگل سرانجام در تاریخ ۲۶ سپتامبر این الگوریتم را به جهان معرفی کرد. مرغ مگس‌خوار برعکس آپدیت‌های پاندا و پنگوئن تاثیر منفی چندان زیادی بر روی وبسایت‌ها نداشت و حتی تاثیر زیادی بر روی دقت پایگاه داده گوگل گذاشت.

مرغ مگس خوار الگوریتمی سریع و دقیق

چرا برای این الگوریتم، نام مرغ مگس خوار انتخاب شده؟ گفته می‌شود که این الگوریتم، عکس‌العمل موتورجستجوی گوگل به مفهوم کوئری را سریع‌ و دقیق می‌کند. به احتمال قوی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مرغ مگس خوار، دقت بالای آن است که در هیچ یک از الگوریتم‌هایی که پیش از آن منتشر شده بودند؛ وجود نداشت. این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا تحلیل بهتری از جستجوهای کاربر پیدا کند.

مرغ مگس خوار گوگل و جستجوی معنایی

متخصصان گوگل برای ساخت این الگوریتم تمرکز خود را بر روی معناشناسی منعطف کرده بودند. اما این کار چه مزیتی دارد؟ باید بدانید که حتی مجهزترین کامپیوترها هم هنوز خیلی قادر به تشخیص اهداف انسان‌ از انجام کارها نیستند. اگرچه تشخیص بین دو مفهوم متفاوت و در عین حال مشابه برای انسان آسان است، اما کامپیوترها نمی‌توانند از پس این کار به خوبی برآیند، مگر اینکه به صراحت به آن‌ها تمام جزئیات را توضیح دهیم.

امروزه گوگل امکان جستجو بر حسب مفهوم عبارت جستجو شده را برای کاربران فراهم کرده است. شاید از خود بپرسید جستجو بر حسب مفهوم عبارات یعنی چه؟ جستجوی مفهومی به طور کلی شامل بهبود روند ارائه نتایج، با تمرکز بر هدف و مقصود کاربر است. جستجوی مفهومی ، مجموعه‌ای از کلمات کلیدی است که بر تعیین مقصود یک کاربر متمرکز است و سپس نتایج مرتبط را ارائه می‌دهد. بسیاری از افراد فعال در زمینه سئو معتقدند که این مورد، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار است. برای مثال، اگر کاربری عبارت «آب و هوا» را جستجو کند، به احتمال زیاد به دنبال پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی برای منطقه‌ای است که در آن زندگی می‌کند، نه تاریخچه و علم بررسی وضعیت آب و هوایی.

 

مرغ مگس خوار گوگل و نمودار دانش (knowledge graph)

پیش از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل متوجه شد فرآیند جستجو، برای اکثر کاربران پروسه‌ای آهسته و آزاردهنده است، حتی برای کاربرانی که به آن‌ها نتایج مرتبط ارائه شده است. به همین دلیل گوگل در صدد ساخت شیوه‌ای قرار گرفت تا این روند را بهتر و سریع‌تر صورت دهد. آن‌ها پس از مدتی به ایده مرغ مگس خوار رسیدند. با ارائه این الگوریتم، عمل جستجو سریع‌ و آسان‌تر پیش رفت.

این همان چیزی است که نمودار دانش (knowledge graph) را بسیار قدرتمند می‌کند. زمانی که این الگوریتم برای اولین بار عرضه شد، زنگ خطری برای بسیاری از سایت‌ها فعال شد، زیرا به این معنی بود که کاربران دیگر مجبور نیستند حتی بر روی لینک وبسایت‌هایی که بهترین رتبه را دارند، کلیک کنند. گوگل به طور مفید و خلاصه پاسخ را بدون اجبار به کلیک بر روی هیچ لینکی، به کاربر خود ارائه می‌دهد.

 

نشانه‌ گذاری نقشه و مرغ مگس خوار

هدف اصلی گوگل از ساخت و ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار، تلاش برای پیدا کردن هدف این عبارت بود. یعنی منظور دقیق کاربر از این جستجو چه بوده است و به دنبال چه اطلاعاتی می‌گردد. به منظور ارتقای کیفیت و واقعی‌تر کردن نتایج جتسجوها، گوگل اقدامات زیادی را برای این الگوریتم انجام داد. به طور مثال اگر امروزه کاربری عبارت «غذای چینی» را در گوگل جستجو کند، گوگل لیستی از بهترین مکان‌ها برای زندگی را به کاربر ارائه نمی‌دهد؛ بلکه لیستی از رستوران‌های چینی نزدیک به کاربر را نشان می‌دهد.

امکان جستجوی صوتی با الگوریتم Hummingbird

با عرضه الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل گام بزرگی به سمت تسلط بر روند جستجو برداشت. هنگامی که گوگل الگوریتم Hummingbird را در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد، تحولی گسترده در دنیای جستجو ایجاد شد. اگر بخواهیم مثالی از میزان دقت و درک بالای هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این الگوریتم برای شما بیان کنیم، می‌توانیم به امکان جستجو با صوت و صدا اشاره نماییم. زمانی که شما نیاز خود را به صورت صوت به موتور جستجو ارائه می‌کنید، مرتبط‌ترین نتایج به شما نشان داده خواهد شد.

 

تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار بر سئو سایت

بررسی بهینه بودن صفحات و سایت‌ها برای الگوریتم مرغ مگس خوار واقعا ساده است. آنقدر ساده که حتی اگر یک کامپیوتر ساده هم از این الگوریتم استفاده کند؛ باز هم می‌تواند نتایج را بررسی و رتبه صفحات را به خوبی شناسایی کند. شاید هم به این سادگی‌ها نباشد؛ اما به طور کلی نسبت به سایر الگوریتم های گوگل،فرایندی که این الگوریتم طی می‌کند، واقعا ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوایی تولید کنید که باب میل کاربرانتان باشد و بتواند آن‌ها را تا انتها با خود نگه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید.

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.

ارسال نظر

آدرس الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود *