نخستین گام در آغاز تجارت الکترونیک که بهعنوان نماد کسب و کار شما نیز شناخته میشود، انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی برای وبسایت است. وبسایت شما به عنوان در دسترسترین ابزار برای ارتقاء کسب و کارتان، باید نماد تجارت الکترونیک شما را در قلب خود داشته باشد.
با توجه به اینکه حدود دو میلیارد وبسایت در سطح جهان وجود دارد، قطعاً انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی به این راحتی نخواهد بود. بدون شک افراد بسیار زیادی هستند که پیش از شما راجع به تمام آنچه شما فکر میکنید، فکر کردهاند و اگر خوششانس بوده باشند، موفق به اخذ دامنۀ موردنظرشان شدهاند.
پس در چالش انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی باید فهرست کاملی از نامهای مناسب برای فروشگاه اینترنتی داشته باشید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با دامنه، دلایل مهم بودن انتخاب صحیح دامنه و نکات لازم برای انتخاب دامنه آشنا شوید.
هر URL یا آدرس اینترنتی که در قسمت بالای مرورگرها مشاهده میکنید از چند بخش تشکیلشده است. این بخشها عبارت هستند از:
به قسمتهای پسوند دامنه و نام دامنه، دامنه گفته میشود که مهمترین قسمت آدرس اینترنتی و تأثیرگذارترین بخش کسب و کار آنلاین و فروشگاه اینترنتی شما را تشکیل میدهد.
با انتخاب نام سایت یا دامین، یک برند اختصاصی در فضای اینترنت به فروشگاه اینترنتی موردنظر اختصاص داده میشود و کاربران و مخاطبان میتوانند از طریق این دامین به وبسایت دسترسی پیدا کنند. انتخاب نام مناسب برای دامین از این نظر حائز اهمیت است که میزان راحتی در دسترسی را افزایش میدهد و در ذهن کاربر به خوبی نقش میبندد.
همانطور که در قسمت قبل اشاره شد برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی باید برای دو قسمت نام دامین و پسوند دامین نام انتخاب شود. در ادامه نکات طلایی برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی همراه با جزئیات نام دامین را بریتان توضیح میدهیم. در انتخاب نام دامین باید بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:
کلمات کلیدی درواقع همان عبارتهایی هستند که کاربران در موتور جستجو برای انتخاب محصول یا خدمات خاصی آن را جستوجو میکنند. شما با پیدا کردن این کلمات کلیدی که نقش مهمی در بهبود رتبۀ سایت شما نیز دارند میتوانید دامین مناسب را انتخاب کنید. در این مرحله باید حداقل ۵ کلمه کلیدی مرتبط را پیدا کنید.
انتخاب پسوند دامین به دلایل مختلفی حائز اهمیت است. در گام نخست انتخاب پسوند صحیح از لحاظ اعتبار برای دامین بسیار مهم است. پسوندهای مختلفی وجود دارد که برای اختصاصیتر شدن نام دامین از آنها استفاده میشود. پسوند دامین در قسمت پایانی آدرس وبسایت در نوار جستوجو قرار میگیرد.
پسوندها با توجه به کاربری وبسایت به دستههای مختلفی تقسیم میشوند و هر وبسایت بهتر است متناسب با محتوای وبسایت موردنظر پسوند مناسب را انتخاب کند. نحوۀ تقسیمبندی پسوندها برای وبسایتهای مختلف بهصورت زیر است:
به عقیده و نظر بسیاری از متخصصان دیجیتال مارکتینگ همچنان پسوند .com جزء بهترین پسوندهای موجود در فضای اینترنت است. یکی از نکات مهم برای وبسایتهایی که قصد دارند به صورت حرفهای و در طولانی مدت فعالیت داشته باشند این است که برای ایجاد امنیت از نام تجاری باید تمام دامنههای اینترنتی مربوط به اسم دامنه را خریداری کنند. به این طریق امکان ایجاد کپی برداری از بین رفته در صورتی که کاربران پسوند وبسایت شما را اشتباه وارد کنند باز هم به سایت اصلی هدایت میشوند.
اگر میخواهید بخش مهمی از ارزش و اعتبار نام تجاری خود را از بین ببرید میتوانید در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی از یک نام سخت، طولانی و با املای دشوار استفاده کنید. استفاده از نامهایی که دارای املاهای مختلف و یا چند شکلی هستند شانس دیده شدن وبسایت شما را کاهش میدهند.
برای آزمایش میزان ساده بودن نام دامنهای که انتخاب کردهاید میتوانید از دیگران بخواهید تا پس از یک بار دیدن نام دامنه، آن را برای شما بنویسند. اگر بیشتر آنها نتوانستند نان دامنه را به صورت صحیح بنویسند باید در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی خود تجدید نظر کنید.
یکی از اشکالاتی که در انتخاب نام دامنه بسیار مشاهده میشود این است که افراد به اشتباه تصور میکنند که کوتاه و مختصر بودن نامی که برای دامنه انتخاب کردهاند کافی است. اما اشتباه این است که اگر نام دامنۀ انتخابشده به صورت مخفف باشد جایز نیست و در موارد بسیاری مشاهدهشده که کاربران آن را فراموش میکنند.
بخش جداییناپذیر کسب و کارهای آنلاین شبکههای اجتماعی هستند. اگر میخواهید در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی موفق باشید باید نام موردنظر خود را در شبکههای اجتماعی بررسی کنید تا از ایجاد مشکلات قانونی جلوگیری شود. اگر برند یا خدماتی مشابه نام مورد نظر شما وجود داشته باشد قطعاً در آینده با مشکلاتی روبرو خواهید شد حتی اگر آن برند ثبت شده نباشد.
برای جستوجوی نام موردنظر خود در شبکههای اجتماعی کافی است به وبسایت namechk.com مراجعه کرده و جستوجو کنید که آیا در شبکههای اجتماعی نام مشابهی ثبت شده است یا خیر؟
قوانین اولیه برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی این است که نام دامنه باید شامل ۲ تا ۶۷ کاراکتر باشد و نباید با خط تیره شروع شده یا تمام شود. حروف بزرگ و کوچک در دامنه بدون تأثیر هستند. نام دامنه نباید حتماً لاتین باشد.
در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی و جستجوی دامنه سعی کنید برای کسب و کار خود محدودیت ایجاد نکنید. مثلاً آوردن عدد ۲۰۲۱ به عنوان نماد سال شروع تجاری بیش از آنکه جذاب باشد در سالهای آتی کسل کننده به نظر خواهید رسید. برای برخی از سودجو گران نیز این بهمثابۀ تاریخ انقضای فعالیت شما در فضای اینترنت است. بنابراین در انتخاب نام دامنه برای وبسایت خود آیندهنگر باشید و از اول نام مناسبی انتخاب کنید.
بهترین نامی که میتوانید برای دامین خود انتخاب کنید، نام تجاری یا همان نام کسب و کار و فروشگاهتان است. اگر صاحب تجارتی باسابقه هستید اصلاً ریسک نکنید و فقط از نام تجاری خود برای نام دامنه استفاده کنید. اگر نام تجاری شما قبلاً توسط شرکت دیگری انتخاب شده در آن تغییراتی ایجاد کنید و از همان نام استفاده کنید. انتخاب نام دامنهای که با تغییرات همراه است بسیار موفقیتآمیزتر از متفاوت بودن نام تجاری و نام دامنه است.
در جستجوی دامنه باید دقت کنید که نامی که برای دامنۀ وبسایت فروشگاه خود انتخاب میکنید قبلاً به ثبت نرسیده باشد. در موارد زیادی مشاهدهشده که این خطا سهواً صورت گرفته است ولی برای جلوگیری از نقض حقوق کپی رایت و منحصربه فرد بودن نام دامنه میتوانید به وبسایت www.copyright.gov استفاده کنید تا از حقوق کپی رایت دامنۀ مورد نظر اطلاعات کسب کنید.
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.