۰۲۱ ۶۶ ۵۸ ۲۷ ۱۶

تشخیص سیستم رنگی CMYK در چاپ افست
۱۴۰۰/۱۰/۲۹

اول بیایید کمی بیشتر با دو نوع سیستم رنگی(RGB و CMYK) آشنا شویم.

نخست RGB : این رنگ‌بندی بر اساس سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی شکل گرفته و برای طرح‌هایی استفاده می‌شود که قرار است در صفحه نمایش دیده شود( مثل وبسایت، بنر دیجیتال و …). دلیل استفاده از این سیستم، پیکسل‌های مانیتور است که دقیقا از همین سه رنگ تشکیل شده‌اند. RGB حالت رنگی است که در همه‌ی وسایل الکترونیک کاربرد دارد. از مانتیتورها و تلویزیون‌های LED تا تلویزیون‌های قدیمی CRT همگی این حالت رنگی را پشتیبانی می‌کنند.

CMYK: این چهار حرف مخفف فیروزه‌ای(Cyan)، ارغوانی(Magenta)، زرد( Yellow) و سیاه که برای کارهای چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر فایلی که می‌خواهید چاپ کنید، از بنر تبلیغاتی گرفته تا یک برگه رنگی، کارت ویزیت، بروشور و … حتما باید با سیستم رنگ‌بندی CMYK تولید شده باشند. عکس‌هایی که با سیستم RGB تهیه شده‌اند در زمان چاپ، اختلاف رنگ واضحی با فایل اصلی دارند. پس سیستم رنگ‌بندی CMYK تنها گزینه‌ی موجود برای یک چاپ با کیفیت رنگی بالا است.

تفاوت اصلی RGB و CMYK در نوع ماهیت آن‌هاست. در سیستم RGB رنگ‌ها جمع شونده و یا ترکیب شونده هستند ولی در CMYK همانطور که گفته شد رنگ‌ها لایه به لایه هستند و تفریق کننده هستند.شما با ترکیب سه رنگ RGB رنگ سفید دریافت می‌کنید اما در CMYK به رنگ سیاه یا تیره نزدیک می‌شویم.

در سامانه چاپ انلاین چاپ پک زمانی که کاربر فایل طراحی شده خود را اپلود می کند، سیستم به صورت کاملا اتوماتیک مد رنگی تصویر را یافته و در صورتی که هر چیزی بجز CMYK (استاندارد چاپ) باشد را خطا می‌دهد تا از بروز هرگونه خطا هنگام چاپ جلوگیری نماید.

در تصویر مقابل نمونه ای از خطای ایجاد شده را مشاهده می فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید.

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.

ارسال نظر

آدرس الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود *