۰۲۱ ۶۶ ۵۸ ۲۷ ۱۶

تفاوت http و https چیست ؟
۱۴۰۱/۰۳/۰۳

حتما تا کنون به سایت هایی برخورده اید که با Http آغاز می شوند و برخی هم با Https. اما تفاوت HTTP و HTTPS در چیست و چرا این سایت ها در URL با یکدیگر تفاوت دارند? ما اینجا هستیم تا به سوال شما در این رابطه پاسخ دهیم و به ساده ترین زبان بگوییم که اگر تا کنون وب سایت شما HTTP است، چرا و چگونه باید سایت خود را به HTTPS تبدیل کنید.

داشتن یک سایت امن فواید بسیاری برای سئو دارد و گواهینامه SSL یکی از راه‌کارهایی است که می تواند به افزایش امنیت سایت شما کمک زیادی کند. قبل از بررسی فرق HTTP و HTTPS لازم است تا توضیحی مختصر درباره گواهینامه  SSL و دلایل استفاده از آن بدهیم. لطفا کمی حوصله کنید و با ما همراه باشید.

SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer است. و وظیفه آن ایمن نگه داشتن اتصال به اینترنت و محافظت از هرگونه اطلاعات حساس است که بین دو سیستم ارسال می‌شود.

 

HTTP چیست؟

HTTP یک پروتکل است که وظیفه برقراری ارتباط میان Server و Clinet را در یک شبکه کامپیوتری برعهده دارد. زمانی که بازدید کننده وارد یک وب سایت می شود اطلاعات آن از طریق http به کامپیوتر بازدید کننده ارسال می شود و زمانی که از سمت بازدید کننده اطلاعاتی به وب سایت برمی گردد، مانند اطلاعات ورود، کامپیوتر نیز با استفاده از http اطلاعات را به وب سایت بر میگرداند.

در این حالت تمامی اطلاعاتی که منتقل میشود برای هر شخصی بر روی شبکه قابل مشاهده است و به راحتی توسط هکرها قابل دست یابی است. به همین منظور نسخه امن HTTP در قالب HTTPS مطرح می شود.

 

منظور از HTTPS چیست؟

حرف S در https به معنی امنیت است و https مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure، یعنی پروتکل امن سایت های اینترنتی.

در https هم کامپیوتر بازدید کننده و هم وب سایت دارای کد محرمانه هستند که به آنها اجازه می دهد تا اطلاعتشان بصورت رمز گذاری شده بین یکدیگر رد و بدل شود و شخص دیگری بر روی شبکه نتواند به اطلاعات منتقل شده دست رسی پیدا کند.

 

تفاوت HTTP و HTTPS در چیست ؟

فرق بین http و https در امنیت این پروتکل است. در واقع ایراد HTTP عدم رمزگذاری اطلاعات است. این بدان معنی است که اگر فردی در میانه راه تبادل اطلاعات، بین کاربر و وب سایت قرار گیرد (مانند سرویس دهنده اینترنت) قادر است اطلاعات رد و بدل شده را مشاهده کند. ولی این اتفاق در https به دلیل امنیت آن نمی افتد.

برای درک اهمیت این موضوع فرض کنید شما در حال خرید از یک فروشگاه آنلاین هستید و درگاه بانکی وب سایت از پروتکل HTTPS پشتیبانی نمی‌‌کند! در این حالت تمام اطلاعات شما بدون رمز نگاری در فضای اینترنت رد و بدل می شود.

آسیب پذیری http

پروتکل https مشکلات زیادی را در مسائل امنیت حل کرده است. گزارشات زیادی در خصوص حملات وجود دارد که https این موارد را بسیار کاهش داده است. در ذیل به برخی از این گزارشات اشاره میکنیم :

  • شرکت های AT&T و Verizon بدون اطلاع مشتریان، عادت های وب گردی آنها را رصد می کردند
  • China Telecom با استفاده از ارتباطات http بد افزاری را به کامپیوتر کاربران تزریق می کردند
  • Airtel نیز بر روی این پروتکل از کاربران سوء استفاده می کرده است.

برخی  از مسائل رخ داده  در خصوص امنیت سایبری شامل شرکت های فناوری بزرگ است. شرکت های آمریکایی بیش از ۳ میلیارد دلار در کلاهبرداری های اینترنتی از دست داده اند که بیشتر مربوط به جمع آوری اطلاعات توسط هکر ها از ارتباطات غیر ایمن آنها بوده است. از آنجایی که هکرها بسیار خبره تر شده اند بررسی و آگاهی از  اینگونه موارد بسیار سخت شده است. بر همین اساس تمامی شرکت های پیشرو به پروتکل https تغییر مسیر داده اند.

 

Mozilla: برای پشتیبانی کامل استفاده از Https ضروری است

موزیلا در نظر دارد برخی از امکاناتش را در خصوص وب سایت هایی که از https استفاده نمی کنند غیر فعال کند. آنها علت این اقدام را بدین شکل بیان می کنند که : “ما از Https پشتیبانی میکنیم زیرا امنیت در وب بخش مرکزی ماموریت ماست، جدا از هدفگذاری که این پروتکل دارد، Https شرایطی را فراهم می کند که کاربران را در محیط وب ایمن نگه می دارد”.

تاکید mozilla بر استفاده از https

Apple : لینک های داخلی برنامه ها باید https باشند

Apple نیز اعلام کرده تمامی لینک های داخلی app  ها باید آدرسشان تحت پروتکل https باشد. جمله ای که نشان می دهد Apple اهمیت امنیت را درک کرده است. این مطلب بدین معنی است که هر اپلیکیشنی که به وب سایت شما لینک شود این ارتباط باید از طریق پروتکل https صورت گیرد.

Apple به https اهمیت میدهد

Google : وب سایت های مبتنی بر https رتبه بهتری در نتایج گوگل میگیرند.

همانطور که در بالا اشاره شد، گوگل اظهار داشته که استفاده از https یک ضرورت است و قصد ترویج استفاده از این پروتکل را در بین سایت ها دارد. با اضافه نمودن یک گواهی SSL به وب سایتتان شما می توانید بازدیدکنندگان بیشتری را به کسب و کارتان جذب کنید.

رتبه بهتری در نتایج گوگل با https

با مواردی که مطرح شد مشاهده کردید که مهاجرت به https یک ضرورت است و پروتکل قدیمی http با نیاز های امروز امنیتی و حتی امکانات جدیدی که توسط بسیاری از شرکت ها ارایه می شود دیگر همخوانی ندارد. همانطور که شما دیگر از مودم قدیمی dial-up برای اتصال به اینترنت  استفاده نمی کنید، راه اندازی یک وب سایت با http را نیز باید فراموش کنید. لذا نمی توان بهانه منطقی در پاسخ به این سوال آورد که وب  سایت شما  در میان انتخاب https http چرا باید در سمت بازنده قرار گیرد. لذا در اولین فرصت برای اینکه از رقابت عقب نمانید یک گواهی ssl خریداری کنید و وب سایت خود را با https راه اندازی کنید.

مهمترین دلایل استفاده از HTTPS و مزایای آن

مزایای استفاده از HTTPS

  • بهبود رتبه در نتایج موتورهای جستجو

گوگل استفاده از HTTPS را به عنوان یک فاکتور در رتبه بندی تایید نکرده است اما شواهد نشان می‌‌دهند که اولویت با وب سایت‌‌هایی است که از SSL در دامنه خود استفاده کرده‌‌‌‌‌‌‌اند.

با وجود اینکه استفاده از HTTPS ممکن است رتبه شما را در لحظه تغییر چندانی ندهد، ولی تقریبا تمام متخصصان SEO تغییر HTTP به HTTPS را به عنوان بخشی از استراتژی SEO پیشنهاد میکنند. همچنین با توجه به الگوریتم های جستجوی پیشرفته ی  Google و اجبار آنها برای ایجاد یک وب امن تر، ممکن است تاثیر استفاده از HTTPS در SEO را در طول زمان مشاهده کنیم.

 

اگر این مقاله رو دوست داشتی حتما نظرت رو اینجا برامون بنویس

دیدگاهتان را بنویسید.

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.

ارسال نظر

آدرس الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود *