سئو دسته بندی محصولات در یک سایت فروشگاهی اینترنتی، یکی از موضوعات مهمی است که متأسفانه اکثر وبمستران آن را نادیده میگیرند، در حالی که صفحات دسته بندی محصولات، کلمات کلیدی اصلی سایت را تشکیل داده و حتی بیشتر از قسمت مقالات، میتوانند برای سایت فروشگاهی، ترافیک ایجاد کنند. به همین سبب در این مقاله نکاتی مهم پیرامون سئو صفحه دستهبندی در وردپرس ارائه مینماییم.
اگر شما هم مدیر یک سایت فروشگاهی هستید و یا خودتان کسب و کار آنلاین داشته و میخواهید به بهترین شکل ممکن، سایتتان را در راستای گرفتن بازدید یا ترافیک بیشتر، سئو و یا بهینهسازی کنید، باید به صفحات دستهبندی سایت اهمیت بیشتری دهید.
میپرسید چرا؟ در پاسخ به این سوال، موارد ذیل را بیان میکنیم که هر یک نشان از اهمیت صفحه دستهبندی محصولات در یک سایت فروشگاهی میباشند:
صفحه دستهبندی یک سایت وردپرسی در واقع تمامی کلمات کلیدی اصلی یک سایت را تشکیل میدهد و همان چیزی هست که مخاطب یا مشتری، آن را در موتورهای جستجو، سرچ میکند. پس میتواند به افزایش نرخ کلیک، آمار بازدید و ترافیک سایت و در نهایت گرفتن رتبه بالاتر، کمک شایانی کند.
تحقیقات نشان میدهد که صفحات دستهبندی دارای بالاترین اعتبار در میان صفحات مقالات و محصولات تکی بوده و بدون شک از اهمیت فوقالعادهای برخوردار میباشند.
همین دو مزیت کافیست تا شما بدانید که سئو صفحه دستهبندی محصولات سایتتان حتی از سئو دستهِبندی مقالات سایت، اهمیت بیشتری را دارد. اما آیا میدانید که اصلا چگونه باید بهینهسازی دستهبندی محصولات سایت را انجام داد تا به گرفتن رنک بالای سایت، کمک کند؟
از آنجا که امروزه سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکی از پرکاربردترین CMSها نزد کاربران می باشد، در اینجا به سئو دستهبندی در وردپرس می پردازیم و نکاتی مهم را یادآور میشویم.
در ابتدا حتما تا آنجایی که امکان دارد، آدرس URL صفحات دستهبندی سایت را کوتاه بنویسید. همچنین با انجام تحقیقات بیشتر در پیرامون کلمات کلیدی ارزشمند، از قرار دادن آنها در تگ تایتل صفحه دستهبندی ، غافل نشوید. به عنوان مثال اگر محصول شما خرمایمضافتی است، آدرس صفحه شما باید مشابه آدرس زیر باشد:
https://example.com/product-category/mazafati-dates
شاید این مرحله توسط بسیاری از وبمستران نادیده گرفته شود، اما اگر شما برای صفحات دستهبندی، توضیحاتی درباره همان دسته بنویسید و از کلمات کلیدی هم استفاده کنید، اعتبار آن صفحه افزایش پیدا میکند.
سعی کنید طول محتوا را به ۸۰۰ کلمه یا بیشتر برسانید و در آن محتوا علاوه بر اینکه به کاربرانتان اطلاعات مفید میدهید، به سئو دسته بندی محصولات هم کمک میکنید. نکته مهم این است که حتما، در صفحه آرشیو محصولات، ابتدا لیستی از محصولات و سپس متن توضیحات نمایش داده شوند.
اگر افزونه YOAST SEOبر روی سایت شما نصب باشد، حتما تگ توضیحات یا توضیحات متا پایین صفحه وجود دارد. تا آنجایی که ممکن است این توضیحات باید جذاب نوشته شوند و حاوی کلمات کلیدی باشند.
لینکهای اثر زیادی در رتبهبندی صفحات سایت دارند. برای تمام صفحات آرشیو محصولاتی که میخواهید رتبه بگیرید، از صفحات نوشته و… با کلمات مرتبط و مناسب، لینک داخلی بسازید. ترفند مناسب برای اینکار، این است که میتوانید در صفحه اصلی سایت، بخشی کوتاه درباره فروشگاه، اختصاص داده و داخل همان نوشته، به صفحات مهم دستهبندی لینک بدهید تا تأثیر فوقالعاده این ترفند را ببینید.
در لینک سازی داخلی به نکات زیر توجه نمایید:
دریافت لینک خارجی برای صفحات دستهبندی، تأثیر بسیار مثبتی در افزایش رتبه صفحه سایت دارد. خصوصا در حوزههایی که رقبا بر روی این موضوع کار نکردهاند، میتواند بهراحتی شما را در گرفتن رتبه بالاتر، کمک شایانی کند.
برای انجام اینکار باید به سراغ وبسایتهای مرتبط به حوزهی کاری خود رفته و در قالب خرید رپورتاژ یا دریافت لینک دائمی، چند بکلینک قدرتمند برای صفحات آرشیو محصولات سایت ایجاد کنید.
شاید باید این نکته را اولین و مهمترین موضوع در سئو صفحات دستهبندی سایت بیان مینمودیم. تصور کنید که دو مغازه کنار هم قرار داشته باشند و یکی از آنها تنها ۶ مدل محصول دارد و دیگری ۶۰ مدل، شما به عنوان خریدار، کدام مغازه را برای خرید انتخاب میکنید؟ قطعا مغازهای که گستردگی محصولات بیشتر دارد، انتخاب شماست.
پس بهتر است صفحات آرشیو سایت شما، پر محصول و کامل باشند و سلیقهی گروههای مختلف را پوشش دهند.
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.