۰۲۱ ۶۶ ۵۸ ۲۷ ۱۶

یک سایت خوب و حرفه‌ای چه قسمت‌هایی دارد؟
۱۴۰۱/۰۴/۱۴

مخاطبان وب مخاطبانی هستند که انتظار دارند حداقل وقتی وارد یک سایت می‌شوند، به راحتی بتوانند به صفحه درباره ما دسترسی داشته باشند، صفحه تماس با ما را ببینند، چیزی که می‌خواهند را در مِنو پیدا کنند و… . حالا در این بین اینکه صرفا یکی از این چیزها سر جای خودش نباشد، ممکن است باعث از دست رفتن مخاطب شود.

جالب اینجاست که خیلی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی تازه‌کار صرفا به این دلیل که ‌نمی‌دانند قسمت های مهم سایت کجاست و چه کاربردی دارند، خیلی از مشتریان‌شان را از دست می‌دهند!

قسمت های اصلی یک سایت

به طور کلی هنگام کدنویسی، یک سایت از ۳ بخش ساخته می‌شود. بخش اول یا همان بالایی، header است. بخش بعدی main یا content نام دارد که درواقع محتوای سایت در آن جای می‌گیرد. بخش انتهایی هم فوتر است. در تصویر پایین بهتر متوجه تفاوت اینها می‌شوید:

قسمت‌های مهم یک سایت

 

حتی اگر هنوز هم دقیق نمی‌دانید اینها چه چیزهایی هستند و هر کدام باید چه جزئیاتی داشته باشند، نگران نباشید چون در ادامه مقاله همه چیز را به شکل تصویری به شما آموزش می‌دهم.

_ هِدر یا header

هدر سایت یک بار ساخته می‌شود اما در همه صفحات شما قرار گرفته و تکرار خواهد شد. این یعنی هدر صفحه‌ای که الان داخلش هستید با هدر یک مقاله دیگر یا حتی صفحات درباره ما و تماس با ما هم شبیه به هم هستند.

با توجه به اینکه اصولا مخاطبان اولین چیزی که در یک سایت می‌بینند هدر است، هدر باید شامل این چیزها باشد:

  • لوگو برند،
  • منو اصلی سایت،
  • دکمه‌های ضروری.

منظورم از دکمه‌های ضروری، دکمه‌هایی مثل سبد خرید، آیکون شبکه‌های اجتماعی، آیکون جستجو و… است. علاوه بر دکمه‌های ضروری، وجود منو هم در هدر اهمیت زیادی دارد.

منو خودش یکی از بخش های اصلی سایت است. شما می‌توانید هر طور که دوست دارید دکمه‌های منو سایت را تغییر بدهید، اما به طور استاندارد، لینک این صفحات باید در منو شما دیده شود:

  • صفحه اصلی،
  • صفحه وبلاگ،
  • صفحه فروشگاه،
  • صفحه خدمات،
  • صفحه درباره ما،
  • صفحه تماس با ما.

علاوه بر اینها، لینک مهم‌ترین صفحات شما هم می‌تواند در منو باشد. مثلا اگر مهم‌ترین هدف‌تان در سایت این است که مخاطبان دوره رایگان‌تان را دانلود کنند، می‌توانید لینک آن را به شکل مستقیم در منو قرار بدهید تا مخاطبان بیشتری آن را ببینند.

_ main یا بخش محتوای سایت

یکی دیگر از اجزای بسیار مهم سایت، قسمت main است. هر چیزی که بین فوتر و هدر سایت شما قرار گرفته، درواقع در بخش main است. بنابراین محتوای هر صفحه در این قسمت قرار می‌گیرد.

منظور از محتوا همان کلمات، تصاویر، ویدیوها و صوت‌هایی است که در صفحه اصلی و دیگر صفحات قرار می‌دهید.

دیدگاهتان را بنویسید.

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.

ارسال نظر

آدرس الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود *