تلخترین اتفاقی که میتونه تو دنیای مدیریت سایت رخ بده اینه که وقتی در حال بررسی آمار سایت هستید، با ریزش شدید آمار مواجه بشید و بعد از بررسی ورودیها و موارد فنی متوجه بشید که از سمت گوگل هیچ ورودی ندارید. در این حالت اولین کاری که انجام میدین بررسی سایت در گوگل خواهد بود، چرا که حالا حالا گوگل با ما کار داره و از زندگی ما بیرون نخواهد رفت، بلکه این سایت ماست که ممکنه از گوگل خارج بشه.
گوگل از دسامبر سال ۲۰۰۰ همواره در حال تغییر و بهبود الگوریتم های رتبه بندی و سئو می باشد. در همان زمان هم افزونه Toolbar رو معرفی کرد . از همینجا بود که سئو به عنوان یک صنعت شناخته شد و معنا پیدا کرد و دلیل آن هم اولین به روز آپدیت و تغییر الگوریتم بود که باعث شد تغییرات بسیار وسیعی در رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو ایجاد شود.
پنالتی شدن در گوگل میتونه به صورت یکباره روی کل دامنه اعمال بشه یا اینکه روی صفحه خاصی این اتفاق رخ میده که در هر صورت اثری از صفحه یا کلیه صفحات سایت در گوگل نخواهید دید. برای پی بردن به موضوع در مدت زمان سریعتر باید به آمار سایت توجه و کنید و اگه زمانی پیش اومد که شدیدا با ریز آمار سایت مواجه شدید اول بررسی کنید ببینید که در نتایج جستجو گوگل حضور دارید یا خیر، اگر بودین موضوع میتونه بخاطر مسئله فنی بوده باشه اما در غیر این صورت پنالتی شدن از سمت گوگل دلیل عمده خواهد بود.
در رتبه بندی یک صفحه از سایت عوامل بسیار زیادی تاثیر دارند که به تک تک این عوامل الگوریتم رتبه بندی گوگل گفته میشه و این تعداد میتونه بیشتر از ۲۰۰ مورد باشه که باید در هر کدوم از این الگوریتمها امتیاز کافی رو به دست بیارید که در نهایت میانگینی از این امتیازات رتبه شما در موتور جستجو رو تعیین خواهد کرد. حالا حالتی پیش میاد که شما سعی دارید با دستکاری کردن از راههای نادرست امتیاز بیشتری بگیرید که وقتی این موضوع مشخص بشه باعث پنالتی شدن سایت خواهد شد که عمده دلایل پنالتی شدن در گوگل شامل موارد زیر میشه.
بدترین و عمده دلیلی که باعث پنالتی شدن سایت از سمت گوگل میشه خرید بک لینک هست. چرا که بیشتر لینکهای خریداری شده از سایتهایی هستند که تو این زمینه فعالیت دارند و گرفتن لینک هم معمولا از سایتهایی هست که اصلا ممکنه با موضوع سایت شما سنخیتی نداشته باشند. بک لینک گرفتن برای بالا بردن سایت در موتورهای جستجو باید کاملا طبق روال عادی خودش باشه و خود کاربران اقدام به دادن لینک به سایت شما بکنند، نه اینکه شما با پرداخت هزینه یکباره چندین لینک رو از سایتهای مختلف بگیرید.
اگر قصد خرید بک لینک دارید، بهتره این کار رو در قالب سفارش رپورتاژ آگهی انجام بدین که کسب و کار شما معرفی بشه و لینک با کیفیت دریافت کنید. گرفتن رپورتاژ آگهی هم اصول خاص خودش رو داره و یکباره نباید از چندین وبسایت رپورتاژ بگیرید.
کپی کردن محتوا نه تنها یک کار غیر اخلاقی به حساب میاد، بلکه از نظر گوگل هم کاری اشتباه هست. بخاطر کپی محتوا و وارد کردن محتوای تکراری از سایتهای مختلف گوگل الگوریتم خودش رو تحت الگوریتم پاندا حسابی دگرگون کرد تا با سایتهایی که با کپی کردن سعی میکردند رشد کنند مبارزه کنه و در این مسیر هم حسابی تونسته موفق بشه. وقتی توان تولید محتوا رو ندارید، بهتره که سمت راه اندازی سایت نیاید. چرا که وقت و هزینه خودتون رو هدر میدین.
اما اگر روی تولید محتوا اصولی تمرکز کنید و به خوبی اقدام به انتشار محتوا سبز در سایتتون بکنید که بر اساس اصول سئو و بهینه سازی سایت نگارش شده باشه، در این صورت گوگل سایت شما رو به عنوان یک مرجع در نظر خواهد گرفت و بهای زیادی به سایت شما میده. علاوه بر این از نظر کاربران هم میتونید رضایت بالایی رو به دست بیارید که همین موضوع باعث میشه کاربران با اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط شما، حسابی غافلگیرتون بکنند. بنابراین سعی کنید به جای کپی کردن، محتوا رو خودتون خلق کنید.
قبل از اینکه گوگل باغ وحشی از انواع حیوانات رو راه بندازه و الگوریتمهایی که تغییرات اساسی رو در رتبه بندی ایجاد میکردند معرفی بکنه، اساس رتبه بندی سایتها روی تکرار کلمات کلیدی در اون موضوع بود. برای همین سایتهایی که در محتوا خودشون بیشترین کلمات کلیدی رو تکرار کرده بودند در نتایج اول نمایش داده میشدند. اما بعد از این تغییرات و ورود الگوریتمها این حالت کاملا برعکس شد و این سایتها که قبلا در رتبههای یک گوگل بودند، به قعر صفحات نتایج جستجو سقوط کردند، چرا که گوگل از صدها روش مختلف سعی میکنه بهترین نتیجه رو به کاربری که جستجو کرده نمایش بده.
بنابراین این روزها دیگه تکرار کلمه کلیدی نمیتونه در رتبه بندی سایت شما تاثیری بزاره و بهتره روی کیفیت محتوا و بهینه سازی اون کار کنید.
برخی از مدیران سایتها هستند که در عالم رفاقتی 😀 سعی میکنند با لینک کردن هم دیگه در رتبه بندی سایتشون هم رفاقتی با هم تاثیر گذار باشند. در اکثر مواقع دو سایت اصلا ارتباط موضوعی با هم ندارند و لینک سازی که بین دو طرف انجام میگیره هم به درد نخواهد خورد. یکی از اصول اصلی در لینک سازی این هست که سایتها با هم در یک موضوع قرار داشته باشند و در واقع نشون داده بشه که دو سایتی که با همدیگه لینک شدن برای هدف ارائه خدمات و محتوا به کاربر بوده، پس وقتی دو سایت که ارتباطی موضوعی با هم ندارن چطور میتونن راهنمای کاربران باشند؟
با بالا رفتن تعداد لینک های خراب و به اصطلاح ۴۰۴ کاربران رو وارد صفحهای میکنید که وجود نداره و از طرف دیگه گوگل سعی داره که چیزی که کاربر به دنبالش هست و به نزدیکترین عبارت جستجو شده ارتباط داره رو بهش ارائه بده. پس وقتی کسی وارد صفحهای میشه و با محتوایی که اصلا به موضوع ربط نداره یا اینکه لینک اشتباه هست این موضوع از سمت گوگل هدایت نادرست به صفحه است.
پس با زیاد شدن تعداد صفحات ۴۰۴ و درخواستهایی که به صورت ۴۰۴ بشن(البته تو حالتی که بازدیدکننده از سمت گوگل وارد سایت بشه) حس عدم اعتماد ایجاد میشه و برای همین گوگل بخاطر کمتر کردن موضوع هدایت اشتباه به نتایج صفحهای که وجود نداره رو جریمه کرده و به نتایج پایینتر منتثل خواهد کرد. اگر این موضوع به تعداد زیاد و برای صفحات بیشتری رخ بده، روی کل سایت تاثیر بد خواهد گذاشت.
از تگ کنونیکال یا همون canonical tag وقتی استفاده میکنیم که بخواهیم آدرس اصلی محتوای یک صفحه رو برای گوگل مشخص کنیم و از بوجود اومدن چند صفحه با محتوای تکراری جلوگیری کنیم، این قابلیت در افزونه سئو وردپرس با عنوان بنیاد محتوا وجود داره که میتونید برای مطالب ازش استفاده کنید. گاهی اوقات از این تگ به صورت اشتباه و نادرست استفاده میشه که باعث میشه رتبه بندی صفحات سایت ما با سایر صفحات تکراری به صورت یکسان تقسیم بشه و برای همین محتوای اصلی که هدف ما هست در گوگل تضعیف خواهد شد.
در حالت عادی و البته درست وقتی دو صفحه با محتوای تکراری داشته باشیم و بخوایم که اعتبار رو روی یکی از صفحات منعطف کنیم از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده میکنیم. در این صورت کاربرانی که به صفحه A وارد بشن بخاطر ریدایرکت به صفحه B هدایت خواهند شد. وقتی ریدایرکت ۳۰۱ انجام میگیره محتوای صفحه A برای کاربر و موتور جستجو قابل مشاهده نیست و در این بین فقط عمل انتقال به صورت مستقیم انجام میگیره و به موتور جستجو هم گفته میشه که اعتباری که برای صفحه A در نظر گرفته شده رو به صفحه B بده. حالا زمانی پیش میاد که ما نمیخوایم انتقال به این شکل باشه و امکان مشاهده هر دو صفحه A و B رو میخوایم به کاربر نمایش بدیم، بنابراین تو این حالت باید بیایم و از کد زیر داخل صفحه B استفاده کنیم که نشون بده منظور ما از محتوای مرجع این صفحه است و اگر صفحاتی با محتوای تکراری مثل A وجود دارند، اشاره به این صفحه داشته باشند.
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.