۱. سیستم مدیریت محتوا چیه؟
۲. بررسی سیستم مدیریت محتواهای عمومی
۳. بررسی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی
۴. استفاده از کدامیک مناسب است؟
سیستم مدیریت محتوا در حقیقت فارسیسازی شدهی CMS یا Content Management System هست! که برای مدیریت محتوای سایت استفاده میشه و کلا هر سایتی که اسم پویا بودن یا همون داینامیک بودن رو داره باید یه سیستم مدیریت محتوا داشته باشه. خوبیِ CMS اینه که ادمینهای سایت میتونن بدون دانش برنامهنویسی خاصی خیلی راحت با این سیستم سایتشون رو مدیریت کنند.
وردپرس با اختلاف محبوبترین سیستم مدیریت محتوای موجود در جهانه! و حدود ۷۰ میلیون وبسایت در بستر وردپرس ایجاد شده و سهم ۴۵% از بازار رو به خودش اختصاص داده، اما چی شد که وردپرس انقدر محبوب شد؟!
با توجه به توضیحات بالا بهترین گزینه برای سایتهای معرفی شرکت، سایتهای خبری و محتوا محور و یا فروشگاههای کوچک استفاده از وردپرس میباشد.
از جوملا بعنوان جدیترین رقیب وردپرس نام برده میشود این CMS برای سایتهای محتوامحور و فروشگاههای بزرگ استفاده میشود و حدود ۷۰۰۰ افزونهی موجود دارد ولی بعلت محیط کاربری پیچیده آنچنان مورد استقبال قرار نگرفته است.
دروپال کاربر کمتری نسب به رقبا داشته و تعداد قالبِ آمادهی کمی دارد و به دو دلیل مناسب کاربران حرفهای است:
اول به خاطر اینکه تعداد قالب آماده محدودی دارد و نیاز به برنامهنویسی قالب است که این کار فقط از کاربران حرفهای برمیآید!
دوم به علت توجه ویژه دروپال به امنیت باعث شده است برخی سازمانهای بزرگ(خیلی کم!) از این CMS استفاده کنند، چرا خیلی کم؟ چون یک سازمان بزرگ برای رفع نیاز سیستم مدیریت محتوای خود هیچگاه به سمت استفاده از یک سیستم آماده نخواهد رفت و مسلماً بدنبال اشراف به کل سیستم خود است که برای این کار اغلب طراحی اختصاصی CMS را انجام میدهند.
خسته! فقط به احترام پیشکسوتی در این مقاله به معرفی این CMS پرداخته شد :))
اخیرا که آپدیتی نداده و همونطور که از ظاهر این CMS مشخصه بسیار محیط کاربری قدیمی داشته و عملا مورد استفاده قرار نمیگیرد.
مجنتو یکی از فروشگاهسازهای موجود در بازاره که اخیراً هم با توجه گستردهای مواجه شدن استفاده از این فروشگاهسازها.
برای شروع یک کسبوکار کوچک برای اینکه با ریسک کمتری مواجه باشیم استفاده از فروشگاهسازها میتونه بهترین انتخاب باشه.
ویژگیهایی که فروشگاهساز مجنتو داره:
کی باید به فکر برنامهنویسی یه سیستم مدیریت محتوای اختصاصی بیفتیم؟
آیا نیازه که اصلا این کار انجام بشه؟
ما توی زفرهمدیا پروژههایی رو داشتیم که با توجه به نیازهای خاصی که داشتند نیاز به سیستم مدیریت محتوای مخصوص به خودشون رو داشتن که این کار معایب و مزایایی دارد.
مزایای این کار اینه که شما میتونید سیستم رو هرجوری که دوس دارید برنامهنویسی کنید و بهترین عملکرد رو برای سیستم خودتون رقم بزنید.
بعنوان مثال اگر یک فروشگاهی دارید که مثلا بالای ۱۰۰ هزار محصول داره دیگه نمیتونید از CMSهای موجود استفاده کنید یعنی کلا سایتتون با این حجم محصول بالا نمیاد! در این مواقع هست که نیاز پیدا میشه برای برنامهنویسی یک سیسم مدیریت محتوای اختصاصی؛ البته معایبی هم داره این سیستم و اصلیترینش اینه که دیگه به منبع غنی افزونههای CMSهای آماده مثل وردپرس یا جوملا دسترسی نخواهید داشت.
انتخاب بستگی به پروژه شما خواهد داشت، بعنوان مثال شما برای یک سایت معرفی شرکت که اطلاعات حیاتی در آن ذخیره نشده یا یک سایت شخصی هیچگاه نیاز به CMS اختصاصی نخواهید داشت این کار مشابه برداشتن مسواک با یک دستگاه لیفتراکه!
ولی در مقابل اگر فروشگاه یا سایت خاص خودتون رو بروی CMSهای آماده برنامهنویسی کنید تقریبا بیشتر زمانتون رو منتظر لود شدن سایتتون خواهید بود!
برای انتخاب درست بهتر است با کارشناسان این حوزه مشورت کنید تا قدم اول اصولی برداشته شود.
شما چه تجربهای در استفاده از CMSها داشتید؟
دیدگاه و نظراتتون رو حتما با ما درمیون بزارید….
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.