اولین تصویری که بعد از دیدن کلمه بازاریابی پیامکی به ذهنتان خطور کرد چه بود؟ شاید تجربیات مشترکی که همه ما داریم باعث شده که دید منفی نسبت به این روش پیدا کنیم. مثلا این روزها کمتر مردی را پیدا میکنیم که هفتهای چند بار پیامک تبلیغاتی اپیلاسیون دریافت نکرده باشد. یا اکثر خانمها، احتمالاً پیامک تبلیغاتی کاشت موی طبیعی را دریافت کردهاند! متاسفانه تصور بیشتر ما، پیامک های آزاردهنده و تکراری است که هر روز فقط برای ما مزاحمت ایجاد میکنند.
در واقع وقتی برای اولین بار به من گفته شد که از این روش برای یک شرکت استفاده کنم، من هم مثل خیلیها تصوری منفی از آن داشتم. اما بعد از کلی تحقیق کمپینی را طراحی و اجرا کردم. هنوز هم آن لحظهی اولیه را فراموش نمیکنم که توانسته بودم با کمترین هزینه و اجرای درست و اصولی آن، مشتریانی را برای خرید محصولات آن کسب و کار جذب کنم. اگر واقعا کنجکاو شدید و میخواهید بدانید چگونه، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید. (چنانچه قصد اجرای تبلیغات پیامکی را دارید، میتوانید از شرایط و تعرفههای یکتانت آگاهی یابید!)
به بیان دیگر، راهکاری است که میتواند هم مشتریان عادی فعلی را به مشتریان بالقوه تبدیل کند و وفادار نگه دارد و هم در جذب مشتریهای جدید به شما کمک کند. این شیوه از بازاریابی میتواند یکی از سادهترین، موثرترین و البته کم هزینهترین روشهای بازاریابی باشد.
ارسال پیامک با هدف بازاریابی دارای مزایای زیادی است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:
هزینه ارسال هر پیامک به هر فرد فقط چند ریال است در حالی که میتواند بازگشت سرمایهای دهها برابری داشته باشد.
از آنجا که پیامک در لحظه ارسال میشود، میتواند اخبار یا پیشنهادات کسبوکارها را در هر زمانی که بخواهند به دست مخاطب برسانند و اکثر این پیامها هم ظرف چند دقیقه بعد از دریافت توسط مخاطب باز میشوند. این یعنی پیامک بهترین راه برای ارسال محتوا در لحظه به مخاطب است.
ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران در انتهای سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۷٪ بوده است که این خود نشان میدهد مردم ایران دست کم یک موبایل را در خانه دارند. این شبکهی گستردهی آدمها باعث میشود شما به تعداد افراد بسیار زیادی دسترسی داشته باشید و توجه آنها را به کسبوکارها جلب کنید.
این روش مانند سایر روشهای بازاریابی دیجیتال قابل ردیابی کردن است و میتوانیم با ردیابی اینکه چه تعداد کاربران روی لینک ما کلیک کردهاند، از کد ما استفاده کردهاند یا به درخواستهای ما پاسخ دادهاند کیفیت پیاممان را بررسی کنیم.
تا اینجا از مزیتهای این روش گفتیم. اما چگونه قرار است از این روش استفاده کنیم؟ دو استراتژی اصلی ارسال پیامک عبارتاند از:
مطمئنا بهترین راهکار ترکیب کردن دو روش تبلیغات انبوه و اجازهای است. میپرسید منظور ما چیست؟ بیایید با یک مثال بیشتر توضیح بدهیم. تصور کنید کسب و کاری در ابتدای راه خود است و هیچ شماره تلفن همراهی از مشتریان عادی خود ندارد. میتوانند یک بار (و فقط یکبار، چون نباید مزاحم مخاطب بشوند) به مخاطبانی که جزء بازار هدف آنها هستند پیامک ارسال کنند و از او برای اشتراک در خبرنامه خود دعوت کنند، سپس با ارائهی یک پیشنهاد ارزشمند آنها را ترغیب کنند که با ارسال مثلا شماره ۱، شماره تلفن خود را ثبت کنند. این کار بعد از مدتی لیستی از شماره تلفنهای همراه در اختیار کسبوکارها میگذارد که محصولات و خدمات آنها را دوست دارند و میخواهند بیشتر از پیشنهادات و رویدادهای مرتبط با آن بدانند.
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.