RESPONSIVE یا واکنشگرا، طراحی سایت به گونه ایست که با سایزهای مختلف مرورگرها همخوانی و تطبیق داشته باشد و ظاهر وبسایت روی صفحههای نمایش موبایل، تبلت، لپ تاپ و…بهینه و مناسب باشد.
امروزه، کاربران بسیاری از تلفنهای همراه و تبلتها برای ورود و جستجو در اینترنت استفاده میکنند. به همین دلیل طراحی صفحات وب باید به شکلی باشند، که نیاز به زوم کردن و اسکرول کردن افقی و… نداشته باشند، به طوریکه تمام محتوای صفحات کاملاً خوانا و در دسترس باشند.
ریسپانسیو بودن سایت سبب میشود کاربر تجربه بهتری از پیمایش در صفحات شما را داشته باشد.
قالب واکنشگرا، هم هزینههای طراحی شما را کاهش میدهد (چون دیگر نیاز به طراحی قالبهای جداگانه برای کامپیوترها ، گوشیها و تبلتها ندارید) و هم وبگردی را برای کاربران راحتتر میکند.
در کسب و کارهای آنلاین شما حتماً به وبسایت ریسپانسیو نیاز دارید، چون بسیاری از مشریان شما از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند. با استفاده از طراحی واکنشگرا، میتوانید دامنه وسیعتری از کاربران را پوشش بدهید. اگر از مزیت این طراحی استفاده نکنید باعث میشوید کاربر زمان بیشتری را صرف کند، و این موضوع برای کاربر و گوگل خوشایند نخواهد بود.
در سئو سایت ، محور اصلی کاربر است. از نظر گوگل، وبسایتهایی که به کاربران خود احترام میگذارند و به دنبال سهولت و جلب رضایت آنها هستند قابل ارزشند و رتبه بهتری دارند.
در طراحی واکنشگرا (ریسپانسیو) ، سازگاری سایت با موبایل و تمام مرورگرها بهبود مییابد و نحوه بارگزاری ارتقا پیدا میکند. وبسایت ریسپانسیو از منو مناسبی برخوردار است که می تواند به حرکت کاربر از یک صفحه به صفحه دیگر کمک نماید و در نهایت کاربران زمان بیشتری را در صفحات شما صرف میکنند و به سرعت سایت شما را ترک نخواهند کرد و در نتیجه این امر، باعث کاهش BOUNS RATE یا نرخ پرش میشود.
سایتهای واکنشگرا به علت سئو URL صفحات، از ایجاد چند آدرس برای یک صفحه جلوگیری میکنند و در صورت ایجاد چنین مشکلی، بصورت اتوماتیک تمام آدرسهای اشتباه را به آدرس اصلی ریدایرکت میدهند، و در این حالت از ایجاد محتوای تکراری که یکی از بدترین عوامل افت سایت است، جلوگیری میشود.
در نهایت ریسپانسیو بودن سایت، به شما شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صفحات اول گوگل را میدهد.
لطفا به این موضوع توجه داشته باشید که طراحی ریسپانسیو هیچ مزیتی را در سرعت بارگذاری سایت برای کاربران موبایل ایجاد نمیکند. برخی از مرورگرهای موبایل از مدیا کوئریها (MEDIA QUERIES) پشتیبانی نمیکنند، مدیا کوئریها در واقع دستورالعملهای CSS هستند.
این تست، یکی از روشهای بهینه سازی وبسایت است تا فضایی ایجاد شود که کاربر به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.
گوگل استانداردهایی برای طراحی سایت دارد که باید آنها را پشت سر بگذارید تا کاربر تجربه بهتری را داشته باشد. تست ریسپانسیو بودن، از آن جهت مهم است که شاید شما امکان دسترسی به همه سایزهای مختلف صفحههای نمایش را نداشته باشید اما این ابزارها به شما کمک میکنند که متوجه مشکلات احتمالی وبسایت خود در هر صفحه نمایشی بشوید.
ابزارهای تست، هرکدام برای موقعیتی میتوانند مناسب باشند. در این قسمت میخواهیم در مورد ابزارهایی صحبت کنیم که میتوانند تست ریسپانسیو بودن سایتتان را به عهده بگیرند.
ابزار Xrespond
این نرم افزار کارآمد که نام «آزمایشگاه مجازی وبسایت» را به خود اختصاص داده، یکی از ابزارهای آنلاین رایگان تست ریسپانسیو است، که میتواند هر سایتی را مورد آنالیز قرار دهد. محیط این وبسایت، به صورت افقی طراحی شده و محدوده گستردهایی از موبایلها و تبلتها را مورد آزمایش قرار میدهد و نحوه نمایش سایت را بر روی آنها بررسی میکند.
ابزار Google Mobile Test
این ابزارتوسط گوگل ارائه شده است و به «موبایل فرندلی» معروف است، تمرکزاصلی اش بر بررسی مشکلات ظاهری سایت است. با استفاده از این برنامه، شما میتوانید وضعیت سازگاری صفحات خود را با گوشیهای همراه و تبلتها و… با توجه به معیارهای گوگل بسنجید.
با این ابزار، گوگل همه صفحات را بررسی میکند و صفحاتی که طراحی واکنشگرا نداشته باشند را برایتان لیست میکند و به شما امتیاز میدهد، به این طریق شما میتوانید تنها صفحات مشکلدار را بازبینی و رفع اشکال کنید.
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.