اگر صاحب یک کسب و کار سنتی مثلا مغازه، شرکت یا فروشگاه بودهاید؛ حتما یادتان است که برای گرفتن مجوزهای آن مدتی دوندگی کردید. از این اداره به آن اداره. حالا میخواهیم درمورد مجوزهای یک فروشگاه آنلاین صحبت کنیم. آیا برای آن هم به مجوزهای خاصی نیاز داریم؟ در ویدیو زیر به صورت مختصر در مورد مجوزهای فروشگاه اینترنتی توضیح دادیم. اگر نیاز به اطلاعات کاملتری داشتید، حتما ادامه مقاله را هم مطالعه کنید.
همیشه گفتهایم، باز هم میگوییم، که مدیریت کردن یک فروشگاه آنلاین به مراتب از اداره کردن یک فروشگاه سنتی راحت تر است. اما نه به این معنی که برای آن نیاز به هیچ مجوزی ندارید. فروشگاه اینترنتی هم به مجوزهایی نیاز دارد؛ اما گرفتن آنها زمانی از شما نمی گیرد و از طریق اینترنت هم می توانید به راحتی انجامش دهید.
شاید بدون مجوز هم بتوانید فروشگاه تان را باز کنید؛ اما این کار یک ایراد دارد. مشتری که می خواهد محصول خود را آنلاین بخرد، نه شما را دیده، نه محصولتان را. پس از کجا باید به شما اعتماد کند؟ از کجا مطمئن شود، بعد از پرداخت پول، محصول را برایش می فرستید؟
اگر یک فروشگاه فیزیکی داشتید، راحت خرید می کرد و می رفت. اما در مورد خرید آنلاین باید به او حق بدهیم که به ما اعتماد نکند. پس برای اینکه تا حد ممکن اعتماد مشتری را به دست آورید، حداقل خیالش را با مجوز راحت کند. تازه حتی با وجود آن شاید صددرصد به شما اعتماد نکنند. گاهی با وجود اینکه قیمت فلان محصول خاص در سایت کمتر است؛ اما ترجیح می دهند آن را از مغازه بخرند.
معمولا دلایل زیر ممکن است مشتری را از خرید آنلاین منصرف کند:
حال باید دنبال راه حلی باشیم، که این نارضایتی را کاهش بدهیم. داشتن مجوز برای فروشگاه اینترنتی حداقل کاری است که می توانید انجام دهید. خب به سراغ مجوزهای فروشگاه اینترنتی برویم.
گرفتن بعضی از این مجوزها برای فروشگاه اینترنتی تان لازم و ضروری نیست. اما اگر آن ها را داشته باشیم اعتبار بیشتری خواهید داشت. یک نکته دیگر هم اینکه یک سری از مجوزها را برای بعضی از محصولات نیاز دارید. راستی شما چه محصولی دارید؟ تا ببینیم به چه مجوزهایی نیاز دارید؟ خوشحال می شویم آن را زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.
اینماد، معمولترین و اصلیترین مجوز یک سایت فروشگاهی است. اکثرا مشتریان قبل از اینکه محصولی را از سایت خاصی سفارش دهند، به دنبال علامت اینماد پایین وب سایت میگردند. اگر آن را نبینند احتمالا بیخیال خرید محصول می شوند. ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیک را مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسب و کار اینترنتی ارائه می دهد. که زیر نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به افرادی که قصد تاسیس فروشگاه آنلاین را دارند، داده می شود.
بعد از اینکه سایت تان را راه اندازی کردید، از طریق سایت اینماد برای گرفتن آن درخواست می دهید.
اینماد چند نوع است، که در ادامه هر کدام را توضیح می دهیم:
اینماد به سه دسته تقسیم بندی شده است، که در ادامه در مورد آنها توضیح می دهیم.
۱. نماد موقت
برای کسانی که قصد دارند سریعا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنند و با صرف زمان کمتر مجوز دریافت نمایند، نماد موقت برای آنها صادر می شود. همچنین این را باید بدانید که لازمه داشتن نماد های دیگر، نماد موقت می باشد. در واقع برای اخذ نماد موقت کمترین معیار بررسی شده و نیاز به تمدید دارد.
۲. نماد دائم تک ستاره
پس از اخذ نماد موقت باید معیارهای بیشتر و مهم تری را داشته باشید تا بتوانید نماد دائم تک ستاره را بدست آورید.
۳. نماد دائم دو ستاره
گواهی SSL، نقش مهمی در اعتماد کاربران به سایت دارد. در سایت فروشگاهی، بسیاری از افراد تمامی اطلاعات خود را برای خرید محصول در سایت مذکور وارد می کنند. این اطلاعات شامل محل زندگی کاربر، شماره تماس منزل، موبایل، سن، شماره کارت و … می باشد. داشتن گواهی SSL این اعتماد را به کاربر می دهد که اطلاعاتش محفوظ خواهد ماند. خب حالا برای داشتن نماد دائم دو ستاره باید گواهی SSL را حتما داشته باشید.
چیزی درمورد فیشینگ به گوشتان خورده است؟ داستان از این قرار است که بعضی از کلاهبرداران، با استفاده از روشهایی در سایت های فروشگاهی و از طریق درگاه های بانکی به اطلاعات کاربران سایت دسترسی پیدا می کنند. این اطلاعات شامل کلمه کاربری، رمز عبور، شماره ۱۶ رقمی کارت، CVV2 و رمز دوم است.
متاسفانه این اتفاق در بعضی از فروشگاه های اینترنتی، رخ می دهد و ممکن است باعث ترس مشتریان شود. البته این اتفاق در گذشته بیشتر می افتاد. اما امروزه به دلیل افزایش آگاهی مردم و با وجود همچنین با عرضه مجوزهای رسمی در زمینه کسب و کار اینترنتی، دست بسیاری از کلاهبرداران کوتاه شده است.
امروز پیشرفت های زیادی در زمینه فین تک یا فناوری مالی در کشور انجام شده که درگاه پرداخت بانکی مناسب و امنی را به دور از دسترسی کلاهبرداران برای بسیاری از فروشگاه های اینترنتی کوچک و بزرگ ایجاد کرده است.
آیا میخواهید بدانید بهترین درگاه پرداخت کدام است ؟
در حالت کلی دو دسته درگاه پرداخت آنلاین وجود دارند که عبارتند از:
قبل از اقدام به باز کردن درگاه پرداخت مستقیم، بایستی حتما ای نماد را دریافت کرده باشید و سپس به بانک رفته و قراردادی را برای راه اندازی درگاه پرداخت مستقیم با بانک منعقد کنید و در این زمینه بایستی تمامی اطلاعات حقیقی و حقوقی لازم را در اختیار بانک مورد نظر قرار دهید و این را هم بدانید که این درگاه برای فروشگاه هایی مناسب است که دارای تراکنش به مراتب بیشتری نسبت به فروشگاه های دیگر می باشند و زمان گرفتن این درگاه کمی زمان بر نیز است.
طرف قرارداد شما با شرکتی است که خود واسط بین شما و بانک می باشد. در این درگاه، شرکت واسط مبلغی را به عنوان کارمزد از شما می گیرد و پول مشتریان ابتدا به حساب واسط واریز شده و سپس به حساب شما انتقال پیدا می کند. در واقع اگر دارای کسب و کار کوچک و با تعداد تراکنش کم هستید این درگاه پرداخت را به شما توصیه می کنیم. سایت زرین پال یک نمونه از درگاه پرداخت واسط است.
مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برای فعالیت خود همواره به موارد زیر اشاره کرده است:
برای اینکه بتوانید در زمینه رسانه های دیجیتال فعالیت کنید، باید مجوز آن را بگیرید، که در ادامه راه کارهای لازم برای دستیابی به مجوز را قدم به قدم توضیح می دهیم.
تمامی شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی بعد از ثبت شرکت و قبل از آغاز کار در زمینه های مختلف تولید، طراحی، توسعه دادن، مشاوره و آموزش نرم افزارها و … باید به نظام صنفی استان مورد نظر خود رفته و مجوز لازم را در زمینه فعالیت های رایانه ای دریافت نمایند.
در مجموع شرکت هایی که دارای مدیر عامل با حداقل مقطع لیسانس باشند و همچنین کسب و کار آنها در زمینه فعالیت های رایانه ای باشد می توانند برای دریافت مجوز نظام صنفی رایانه ای اقدام کنند.
یکی دیگر از مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین، مجوز ساماندهی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع این مجوز نشان می دهد که محتوای وب سایت شما تایید شده است و مشکلی ندارد. برای کسب این مجوز می توانید به سایت https://samandehi.ir رجوع کنید. حالا سوالی که پیش می آید این است که آیا حتما بایستی این مجوز را برای فروشگاه خود داشته باشیم یا خیر؟ برای راه اندازی فروشگاه می توانید این مجوز را دریافت نکنید ولی مزیتی که این نماد دارد این است که اگر سایت فیلتر شود، ستاد ساماندهی قبل از فیلترینگ شما را با ارسال اس ام اس آگاه می کند. و داشتن این مجوز برای فروشگاه هایی بیشتر مناسب است که دارای محتوای صوتی و تصویری هستند که احتمال فیلترینگ آن بیشتر از سایر محتواها می باشد.
نماد ساماندهی هم مانند نماد ای نماد دارای دو دسته موقت و دائم می باشد که در ادامه در مورد آن توضیح می دهیم.
نماد موقت
در واقع نماد موقت برای آن دسته از اشخاصی است که در حال تکمیل مدارک برای اخذ نماد دائم ساماندهی برای فعالیت و کسب و کار باشند که مدت زمانی که به فرد برای تکمیل مدارک اصلی میدهد در حدود ۳ ماه می باشد.
نماد دائم
نماد دائم ساماندهی مانند ای نماد دارای ستاره نیست، و زمانی که مدارک لازم را تکمیل کردید به شما داده می شود و مدت اعتبار آن ۶ ماه است که می توانید آن را تمدید کنید.
این مجوز به نوع خدمات یا محصولی که دارید بستگی دارد. مثلا برای فروش محصولات فرهنگی و هنری مجوز وزارت ارشاد را نیاز دارید. اگر محصول یا خدمات تان در حوزه سلامت و درمان است، به مجوز وزارت بهداشت نیاز دارید. خلاصه اینکه بسته به کسب وکارتان اگر نیاز باشد باید مجوز اختصاصی آن را بگیرید.
راستی اصلا وب سایت تان را راه اندازی کرده اید یا هنوز آن را هم ندارید؟ اگر سایت فروشگاهی تان را دارید که خوب، به سراغ ادامه موضوع بروید. اما اگر هنوز سایت ندارید، اجازه دهید روش ساخت سایت فروشگاهی را هم به شما آموزش دهیم.
بطور کلی برای ساخت سایت سه گزینه دارید:
یک محتوا هم با عنوان نحوه مدیریت فروشگاه اینترنتی درست کردیم اون هم بخونید که به کارتون میاد
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شده قسمت های ضروری با * مشخص شده اند.